Nettrøffen 05.02.2017

Ny artikkel fra Carsten Jacobsen, denne gang fra Pebble Beach Golf Links som er vertskap til neste helgs Pro-Am turnering.

Golf Digest har i en årrekke kåret links banen på Pebble Beach i California til å være den beste USA har å tilby til almenheten.

Venter på tur til å slå ut på hull # 18 (alle foto C  Jacobsen)
Venter på tur til å slå ut på hull # 18 (alle foto C Jacobsen)
: Greenen på hull # 7, par 3 og utslagstedet på hull # 8
Utsikten fra Carmel-by-the-sea til Pebble Beach Golf Links
Putte området bak hekken til utslagsted hull # 1
Green fee på $495 er betalt å vi er klare for spill!
Greenen på hull # 9 med Carmel- by- the- sea i bakgrunnen
Fairwayen på hull # 13
Putte området omringet av klubbhus, restaurant og shopping butikker
 Innspill på Hull # 6 og hele hull # 7,8,9 og 10
Venter på tur til å slå ut på hull # 18 (alle foto C  Jacobsen) : Greenen på hull # 7, par 3 og utslagstedet på hull # 8 Utsikten fra Carmel-by-the-sea til Pebble Beach Golf Links Putte området bak hekken til utslagsted hull # 1 Green fee på $495 er betalt å vi er klare for spill! Utslagsted hull # 9, men legg merke til carry'en ned til greenen på hull # 8 i bakgrunnen Greenen på hull # 9 med Carmel- by- the- sea i bakgrunnen Fairwayen på hull # 13 Putte området omringet av klubbhus, restaurant og shopping butikker  Innspill på Hull # 6 og hele hull # 7,8,9 og 10

Svimlende $495 (nok 4150.- etter dagen kurs) + cart fee $40(for ikke boende på resorten) er det du må ut med for å få lov til å spille her. Velger man i tillegg å bo på resorten må man ut med enda et betydelig beløp, men da er man ihvertfall sikret spill. Det er ikke tilfelle om man velger å bo/overnatte utenfor området. Jeg valgte det siste å tok inn på hotell i den lille byen Carmel- by- the- sea som ligger rett i nærheten av Pebble Beach. Det medførte til at det måtte litt forhandlinger til før klarsignal ble gitt for spill på banen.

Første dagen ble det en runde på Spyglass Hill som er en av de mange andre banene på denne resorten. Etter vell overstått spill og solen senket seg over Pebble's hull # 7,8,9 og 10 var det magisk å bivåne det fra den lille sjarmerende byen Carmel og vite at neste dag skulle man selv få lov til å spille på denne høyt rangerte banen. Atmosfæren under spaserturen denne kvelden var til å ta og føle på, sjelden har det gjort så sterkt inntrykk.

Carmel har fått kallenavnet 'dog friendly town' fordi den er kjent for noen særregler som kommer hunder tilgode som blant annet å få lov til å være med på overnattning i enkelte hoteller. En annen spesiell lov er at de som ønsker å gå i høyhælte sko må ha en skriftelig tillatelse for at byen unngår søksmål om de skulle miste balansen og skade seg på det noe ujevne underlaget som kan finnes der! Om Clint Eastwood har vært involvert i dette vites ikke, men han var ihvertfall ordfører i en 2 års periode i denne byen fra 1986-88.

Endelig var dagen kommet og leiebilen var klar for kjøreturen på den kjente '17 Mile Drive'. Dette er en 27 km lang vei som strekker seg fra Main Highway Entrance at California State Route 1 til Carmel and Pacific Grove. Denne veien ble først kun bygget for å vise fram den flotte utsikten og historien til Monterey Peninsula for besøkende til Hotel del Monte. I dag er den åpen for publikum mot en avgift på $10-15 avhengig av hvor langt du skal kjøre. Turen fra Carmel til Proshoppen på Pebble var kun på 5-10 minutter.

Der inne var aktiviteten stor, spesielt for de som ikke var sikret spill. Det var ikke lite de tilbød i 'tips' for å slippe innpå! Heldigvis var navnet mitt allerede på lista, så det var bare å betale og vente på tur(var tidlig ute og rakk frokost i restauranten). Litt spenning var det, men heldigvis hadde jeg spilt banen mange ganger på Golf Simulatoren ombord. Sågar mens vi seilte forbi Pebble og kunne stå ute på dekk å se banen som vi samtidig spilte på ombord!

Allikevel knytta det seg en spesiell spenning til hull # 7 og 8. Førstnevnte er et av de mest fotograferte i hele verden med Stillehavets brusende sjø slående inn mot greenområdet. Sistnevnte har et 'blindshot' fra utslagstedet opp til fairwayen. Lander du trykt der venter enten en lang carry over en dyp kløft ned mot greenen eller den lengre veien rundt. Etter all erfaring fra Simulatoren var jeg fast bestemt for å gå direkte for greenen, men det forandret seg fort da jeg sto foran slaget og valgte det siste.

Det er ingen offisiell signatur hull på denne banen, men disse 2 nevnte hull er selvskrevne kandidater til det. Jack Nicklaus har uttalt at om han kun har et siste hull igjen å spille ville han valgt nettop dette hull # 8 på Pebble Beach Golf Links.

Til helgen er det Pro-Am turnering her. Da kommer i tillegg til de beste golferene i verden også mange kjente personligheter fra Hollywood industrien som spiller på lag med proffene.

Det pleier å gi mange artige situasjoner!