Nettrøffen 02.09.2018

LOFOTEN LINKS denne må prøves av alle Golfelskere!!

Denne gang har Carsten vært i Lofoten.

Singnatur hullet # 2, par 3
Hull # 16, par 4
 Driving Range
Hull # 1, med klubbhuset i bakrunnen.
 Utenfor klubbhuset med Logoen som gjenspeiler Midnattsola
Putting Green
 Drone bilde av banen
Singnatur hullet # 2, par 3 Singnatur hullet # 2, par 3 Hull # 16, par 4  Driving Range Hull # 1, med klubbhuset i bakrunnen.  Utenfor klubbhuset med Logoen som gjenspeiler Midnattsola   Putting Green  Drone bilde av banen

Velkommen til Verdens Råeste Golfbane!... står det på skårkortet du får utlevert i Pro Shoppen på Verdens Nordligste Linksbane som ligger ved Gimsøy, ca 40km fra Svolvær – 50km fra Leknes.

Dette er en perle av en Golfbane som bare MÅ oppleves. 4 ulike utslagssteder på hvert hull gjør at alle Golfere skal ha gleden av å spille banen uavhengig av ferdighetsnivå. Derfor er det ikke uten grunn at de har valgt «Challenge Accepted» som sitt slagord plassert med store bokstaver inne i klubbhuset. Damegruppa i klubben vår er griseheldige som skal på tur hit neste Sommer!

Alle som jeg har snakket med ombord som er medlem av The World Golf Club rangerer denne banen som den beste de har spilt på! Noen av dem bor sågar i California og sier at de måtte ha betalt et par hundre dollar mer enn det de betaler på Pebble Beach om denne banen hadde vært plassert der. Vi snakker da $700-800 (ca 6000-7000 kr)! Prisene på Lofoten links ligger på 950,-kr for ikke medlemmer og 650,-kr for medlemmer av Norske Golfklubber. Bor man hos dem betaler en 650,-kr for første greenfee og så 550,-kr etter det. A real good deal for such a spectacular experience on and the surroundings of the course… True Links_ Raw Nature!

Allerede på Hull # 2 slår du ut på Signaturhullet, et kort par 3 hull med den tosidige stranden og Havørn daglig sittende oppe på berget. Spiller du sent på dagen er den lave Sola en extra utfordring her. Mai, Juni of Juli går jo Sola ikke ned her oppe så da kan man spille Twenty four-Seven! Midnatt Sola gjenspeiler seg på Logoen Deres!

Rett i  nærhet av banen ligger det hytter/rorbuer med en fantastisk utsikt som kan leies gjennom klubben. Dere kan klikke dere inn på www.lofotenlinks.no  eller http://lofotenlinks.no/overnatting/lodge/   og få mer opplysninger derfra. Ønskes mer informasjon kan de kontaktes på info@lofotenlinks.no

Lofoten Links ble stiftet 27 Mai 1991, men åpnet først 14 Juli 1998 med kun 6 hull og senere utvidet til 9 hull i 2010  før endelig 4 Juli 2015 kunne åpne en ferdig ombygd og utbygd 18 hulls links bane. Banen ble i 2018 kåret blandt Europas Top 100 golfbaner i fastland - Europa  av Golf World Magazin, samt rangert som Norges beste av flere tidsskrifter. Banen regnes som en av verdens 246 EKTE linksbaner. Banearkitekt er Jeremy Turner som har fått til følgende med denne banen

Hull # 2      Rangert som en av Verdens Beste og Mest Spektakulære Par 3.

Hull # 12   Rangert som en av Verdens Tøffeste Par 3

Hull # 13  Rangert som en av Verdens Beste og Mest spektakulære Par 5

Hull # 16 Rangert som en av Verdens Beste og Mest Spektakulære Par 4

Lofoten links ble også tildelt en av Verdens Beste åpnings strekk fra Hull # 1 - 3 og i tilegg fra Hull # 12 – 14,,,og om ikke det var nok ble de også rangert som Top 3 i Verden med Best Utsikt... True Links_  Raw Nature!

Vi anløp både Svolvær og Leknes denne gang å kjørte bil opp fra hver av havnene og spilte på banen begge dagene. Turen opp fra Svolvær tok ca 40 minutter, mens fra Leknes tok den ca 50 minutter. Frode fra Lofoten Links var svært behjelpelig med transport fram og tilbake. Han tok sågar med seg gjengen hjem og viste dem hans ombygde låve som nå var blitt en fantastisk flott restaurant som ligger mitt mellom klubbhuset og lodgene.

Velger man å ta fly opp, er turen opp til Bodø og derfra videre til Svolvær eller Leknes med småfly fra Widerøe nok det beste alternativet.

God tur!

Carsten.