Nettrøffen 22.01.2017

Nytt reisebrev fra Carsten Jacobsen.

Denne gang fra Torrey Pines( California) som er vertskap til neste helgs PGA turnering

Putte området bak klubbhuset
Ned mot greenen på Signaturhull # 6 og utslagsted Hull # 7 på den Nordlige banen
 Fra Fairwayen på Hull # 7 Nordlige banen.
Alle gjesterommene ligger tett intill Golfbanen.
 Utsikt fra Hotell rommet ned til greenen på hull # 18,
Signaturhullet # 3 par 3 på den Sydlige banen.
 Klar for spill på den Sydlige banen, med utslagstedet til den Nordlige på den andre siden av skiltet. Utslagsted Hull # 1 for Nord(høyre side) & Sydlige banen(venstre side) (alle foto C Jacobsen.  Putte området bak klubbhuset Ned mot greenen på Signaturhull # 6 og utslagsted Hull # 7  på den Nordlige banen  Fra Fairwayen på Hull # 7 Nordlige banen. Alle gjesterommene ligger tett intill Golfbanen.  Utsikt fra Hotell rommet ned til greenen på hull # 18, Signaturhullet # 3 par 3 på den Sydlige banen.

Da er det bare å begynne å glede seg til nok en turnering på ærverdige Torrey Pines banen i La Jolla, California. Mest kjent for Buick Invitational men har nå skiftet hovedsponsor til Farmers Insurance Invitational. Her må alle spillerene gjennom både den Nordlige og den Sydlige banen før det hele avgjøres på Søndag med kun de beste med spill på den Sørlige banen. Begge banene har flere hull plassert på toppen av kliffene over Stillehavet kun få minuttet fra San Diego som du faktisk ser fra enkelte hull.

Siden vi hadde tatt turen bort hit lot jeg meg friste til å spille begge banene. Det som er noe spesielt her er at utslagstedet for hull # 1 på både den Nordlige og Sørlige banen er plassert rett ved siden av hverandre. Første dagen spilte jeg den Nordlige som jeg syntes var den noe mindre vanskeligere enn den Sørlige som var den mest spektakulære. Natta i mellom tilbringte jeg på et av gjesterommene som hadde utsikt over 18th greenen hvor så mange turneringer har blitt avgjort. Banen eies av byen San Diego og drives av Park & Rekrasjons Departementet. Dette betyr at første prioritet for å spille er forbeholdt innbyggerene, men utenbys kan bestille 4 dager i forveien å stille seg i kø og håpe på det beste for spilletid.

To som har spilt og konkurrert på denne banen siden guttedagene er velkjente Tiger Woods og Phil Mickelson. Rivaliseringen de to i mellom er tydelig markert i klubbhusets lokaler. TW har vært ute en stund nå, men gjør comeback start her i 2017. Hans siste Major vinn ble vunnet(haltende) nettop her på denne banen tilbake i 2008 U.S Open over Rocco Mediate. Extraspill måtte til før avgjørelsen falt på Hull # 7,par 4.  Torrey Pines har ogå blitt tildelt å være værtskap for 2021 U.S Open.

Etter en del negative kommentarer ble den Nordlige banen omgjort endel i 2016, men signatur hullet er fortsatt # 6, par 3. På den Sørlige banen er Hull # 3, par 3 signaturhullet( se bilder).

For Dem som er interessert i å besøke Callaway's hovedkvarter eller Titleist Assembly er ikke de lenger unna enn 25-30 minutters biltur Nord av Torrey Pines.

Årets turnering starter Torsdag 26 Januar og avsluttes Søndag 29 Januar.