Nettrøffen 14.12.2018

Pinnacle Point Golf Klubb i Sør Afrika.

Langs den Sørlige Kysten av Sør Afrika strekker den kjente Garden Route seg i Provinsen Western Cape.

På vei opp til utslag hull # 1 Pinnacle Point.
 Hull # 7, par 3 som vinterstid er et vanlig syn å se Southern Right Whales.
Hull # 9, par 3 med brusende sjølyd og kliffer!
Hull #18, par 5 med en 300 m lang bunker langs venstre side!
Hull # 12, par 4
Signatur hullet # 13, par 3
 Fra utslagstedet til hull #18, par 5.
Utforbi klubbhuset som har 270 graders havutsikt over Indian Ocean! (alle foto c jacobsen) På vei opp til utslag hull # 1 Pinnacle Point.  Hull # 7, par 3 som vinterstid er et vanlig syn å se Southern Right Whales. Hull # 9, par 3 med brusende sjølyd og kliffer! Hull #18, par 5 med en 300 m lang bunker langs venstre side! Hull # 12, par 4 Signatur hullet # 13, par 3  Fra utslagstedet til hull #18, par 5.

Navnet har den fått på grunn av den Vakre Vegetasjonen i det frodige området, med utrolige øgologiske diversitet og utallige innsjøer. Dette er et området med mest nedbør i Vintermånedene med de fuktige sjøvindene fra det Indiske Hav.

Langs denne kjente ruten finnes det veldig mange fine Golfbaner. Noen av dem finner man i Mossel Bay området som ligger halveis mellom Cape Town(385km) og Port Elisabeth(370km). En av dem er www.pinnaclepointestate.co.za/golf-club/ som er den mest dramatiske banen jeg noen ganger har spilt på. Den er designa av Peter Matkovich og Open Champion i 2011 Darren Clark som i følge sistnevnte er "The best Golf Course on the Planet". I 2016 og 2017 ble den stemt fram til å være Sør Afrikas beste Golf bane i følge den årlige World Golf Awards. Den har 7 Majestetiske hull på kanten mot det Indiske hav, 4 av dem over vann med brusende sjølyd og kliffer - absolutely fantastic!

Her har man også adgang til Louis Oosthuizen Academy med driving range, putting green, club fitting and repairs workshop.

Det 18 hullet er et par 5, dogleg left med en 300 meter lang bunker som slynger seg langs venstre side ned mot klubbhuset som er perfekt for en fader/cutter som meg som er venstre spiller. Hadde jeg fått beskjed om et siste hull å spille hadde dette vært valget! Et annet valg i samme område er www.mosselbaygolfclub.co.za. Dette er en mye lettere 18 hulls bane å spille på. Overnattningsteder finnes det flere muligheter for i Mossel Bay som har fått betegnelsen hovedstaden of Garden Route. Det var i sin tid en Hollandsk Navigatør Paulus van Caerden som forandret det tidligere navnet St.Blaize til Mossel Bay fordi Blåskjell (eng.mussel) var så rikt og godt tilskudd til maten for mannskapet sitt der!

Kjører man videre Østover langs Garden Route skal man ikke lenger en 45km før man kommer til hjemstedet og Ernie Els første Signatur bane www.oubaaigolf.co.za som kan anbefales på det sterkeste! Her har man også muligheten til å overnatte på resorten og se The Southern Africa Museum of Golf and Hall of Fame i samme bygning. Rett i nærheten av dette finnes også www.georgegolfclub.co.za --- www.kingswood.co.za som Sør Afrikas mest suksessfulle kvinnelige golfer Sally Little har satt sin signatur på --- og www.fancourt.co.za som var vertskap til den 5th President Cup i 2003(uavgjort) og flere ganger på Europaturen.

Carsten Jacobsen.