Nettrøffen 18.04.2016

Nytt reisebrev fra Carsten Jacobsen.

Verdens Høyeste Golfklubb

Alle foto Carsten Jacobsen

Mektige 3323 m.o.h ligger La Paz Golf klubb som har gitt dem status som Verdens Høyeste eller mas alto del mondo som de ville ha sagt på sitt eget språk.For å komme dit kan en ta fly fra Lima(Peru) opp til El Alto som ligger ca 1000m høyere opp en La Paz. Her oppe lander man på en mix av gammel og ny flyplass over et område som det tidligere lå en 9 hulls Golfbane som de Britiske jernbanearbeiderene i sin tid hadde laget\bygget her. Med en gang en steg ut av flyet kjente man at det å puste var tyngre en normalt. Rådet som ble gitt var å ta det noe mer langsomt, holde seg unna koffein, spise mye frukt, gotteri og brød. I tillegg drikke mye vann og Coca Te. Coca bladene kan også spises og har en veldig lang tradisjon i Bolivia for Helse & Sjel og blir derfor ofte brukt under fødsel og vielses sermonier. Interesant å vite er at ordet Coca ble slått sammen med Kola nøtter fra Afrika og ble til det kjente brusmerket Coca-Cola. Et annet godt råd er selvfølgelig å vaksinere seg mot gul feber, hepatites A og Malaria.

Taxi turen ned til Casa Grande Hotel i La Paz tok ca 45 minutter uten trafikk nattestid. Dagtid er trafikken så stor at det kan ta opp til 1 1\2 til 2 timer på samme strekning. Valget falt på dette Hotellet siden det bar lå 15 minutter unna Golfbanen og fordi det var nytt og moderne. Viktig å ha en god standard i disse type land for å unngå unødvendige problemer. Det meste er veldig billig i Bolivia derfor var det ikke så mye extra for å oppnå dette. Lett var det å regne om til Norske Kroner også siden 100 NOK var lik ca 90 BOB, like lett som 100 Yards er lik ca 90 m på Golfbanen!

Vel framme inne på Hotelrommet under utpakkingen merket man en utflod av veske fra forskjellige beholdere som et resultat av den store høydeforskjellen. Siden jeg ankom mitt i natta var det bare å få seg litt søvn før man satte kursen til Golfbanen og det store høydepunktet med besøket her. La Paz Golf Klubb er en privat bane som man må ha en spesiell invitasjon for å få lov til å spille på. Dette var ikke mer vanskelig å få tak i en å henvende seg i resepsjonen på Hotellet hvor de skrev ut en for deg. Golfbaggen hadde jeg tatt med meg fra Mandal, tok ingen sjanse på å få låne noen venstre køller som ikke akkurat er noe første prioritet utvalg rundt om forbi. Caddy er obligatorisk og lett overlot jeg baggen til ham for å ha ansvar for å bære den rundt banen. Etter litt snikk snakk med han angående køllevalg var jeg endelig i gang. WOW, fytte rakkern så langt det gikk! minst 2 køller lenger enn normalt! Her tenkte jeg det var mulig å gjøre en veldig bra score igjen, men fikk fort erfare at utfordringen med å tilpasse tilslaget i denne tynne lufta krevde mer tilvenning slik at ballen ikke gikk for langt på innspill mot Greenen. Disse var i tillegg superraske og gjorde scoren vanskelig, men utrolig deilig følelse å bare slå ballen så langt der det var plass!  Et 8 jern gikk lett 180-90 Yards, helt vilt! De sier som en tommelfinger regel at for hver 1000m høydeforskjell øker distansen med 10%, det betyr at på denne banen øker distansen med over 33% lenger enn normalt som følge av mindre Oksygenmolekyler i lufta. Men det må også nevnes at det ikke bare var Glory Halleluja å gå rundt der. Pusten var tung og gikk man for fort måtte man ta en pause. Bøyde man seg ned for å plukke opp ballen og reiste seg fort opp igjen ble man svimmel og måtte støtte seg til knærne for å komme seg igjen. Så har man anledning er det en stor fordel å komme noen dager før for å avklimatisere seg før runden begynner. Jeg merket iallefall betydelig forskjell andre dagen banen ble spilt på. Kanskje var dette også et tegn på at jeg trer inn(nytt av året 50+) i seniorenes rekker i år siden jeg fyller 55 i Oktober! Da var det vel så viktig å passe på å nyte utsikten mens man gikk rundt banen, og for en utsikt det var!  Fjell, kliffer og Canyon var spektakulære! Banen i seg selv hadde masse karakter med sine broer over vann og kliffer. Til og med en skikkelig hengebro var satt opp hvor du virkelig fikk føle på bevegelsene når man gikk over den. Både inne\utendørs svømmebasseng, tennisbane og uterestaurant var satt opp slik at du etter halveis eller ferdig runde kunne benytte deg av disse.

6 par 3 hull var det på denne bane og på signatur hullet # 12(moon) var jeg millimeter unna Hole In One med en PW fra 155 Yards! Utsikten fra utslagstedet ser ut som om du befinner deg på en annen planet! Kanskje ikke så rart det siden banen er bygget på stedsnavnet Månedalen. På det 18 hullet landet jeg i greenside bunkeren på andre slaget, men hva gjør vel det når man holer ut bunkerslaget for en birdie! Etter det var det bare å gå rett i Pro shoppen og ta imot sertifikatet som bevis på at man hadde spilt på Verdens Høyeste Golfbane,, Kuult!   Det var mange positive opplevelser å ta med seg fra denne banen og på youtube kan du se en bra video som illustrerer dette veldig godt. Legg merke til bunkersrakene som plasseres lodrett!  Hvert av hullene hadde sine sponsorer som Lexus og Samsung, å på det 17 hullet  var det en gledelig overraskelse å se at Royal Caribbean International hadde fått sin plass, en arbeidsgiver jeg jobbet for i 12 år. Spill på denne banen avsluttet Golf sesongen 2015 i November og markerte samtidig en 10 års jubileum's reise rundt kloden for min nåværende arbeidsgiver Residences at Sea.

Hele livet er en reise i tid og videre må man ferdes, neste blir ned til Ushuaia(Argentina) som har Verdens Sydligste Golfbane og deretter opp til karneval uka i Rio hvor en ny Olympisk Golf bane gjøres klar til lekene i August 2016. Men før den tid skal vi nyte en Vår og en Sommer på vår egen flotte bane her i Mandal! Og for de av Dere som ikke har fått det med seg allerede så har Jarle gjort en kjempejobb med en *new look* i Proshoppen. Den kommer garantert til å gi kjøpelyst!